Audit en verslaggeving
Het bedrijfsrevisoraat van Bureau Piet H. Vermeeren heeft een ruime expertise in controle van de boekhouding van ondernemingen in de meest diverse sectoren, onder meer financiële instellingen en ziekenfondsen. Maar ook de openbare sector en non profit organisaties maken deel uit van ons werkterrein.
U kan op ons kantoor een beroep doen voor:
- de controle en analyse van de jaarrekening
- audit interne beheersing
- forensische accountancy
- waarderingen van eenmanszaken/vrije beroepen
- waarderingen bij inbreng in natura
- waardering van aandelen
- consolidaties
- controles op naleving van het boekhoudrecht/het vennootschapsrecht
- advies bij voorlichting van de ondernemingsraad.
|
Lid van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren |
Accountancy advies
De accountancy afdeling van Bureau Piet H. Vermeeren helpt u bij het voeren van uw boekhouding of voert de boekhouding voor u, maakt een bedrijfseconomische analyse inclusief rapportering, stelt uw jaardocumenten op en bereidt de fiscale aangiftes voor.
Accountancy betekent voor ons echter meer dan alleen maar het bijhouden van uw boekhouding. Wij staan u bij met deskundig advies en begeleiding, zowel juridisch, fiscaal als organisatorisch. Factoren die in het kader van de schaalvergroting van de economie en door de invoering van verplichte consolidatierekeningen, nog belangrijker zijn geworden.
Contacteer ons kantoor dus gerust indien u:
- wenst uit te breiden en zoekt naar de beste en meest evenwichtige manier
- een fusie/splitsing overweegt en de mogelijkheden wenst te leren kennen
- denkt aan een acquisitie en alles wat daarmee gepaard gaat, wenst te leren kennen.
Laatstvermelde diensten kunnen wij enkel bieden indien we niet tevens commissaris van uw vennootschap zijn.
|
Lid van het Beroepsinstituut van erkende Boekhouders en Fiscalisten |
Managementconsulting
Bureau Piet H. Vermeeren verleent advies en begeleiding bij allerhande aspecten van het bestuur van uw onderneming, zoals uw organisatie, personeelsaspecten, ontwikkeling van informaticasystemen alsook interimmanagement.
Samen met u zoeken we naar de beste organisatiestructuur voor uw onderneming.
- Bedrijfsorganogram
- Bedrijfsstrategieën
- Personeelsorganisatie
- Informatica ontwikkeling
|
Lid van het Instituut van Interne Auditoren |
Expertise, waardering, technische bijstand en arbitrage
Piet H. Vermeeren wordt door de rechtbanken regelmatig aangesteld als gerechtelijk mandataris, sekwester of vereffenaar, of als gerechtsdeskundige zowel in strafzaken als in burgerlijke en commerciële geschillen.
Samen met zijn medewerkers heeft Piet H. Vermeeren een quasi unieke ervaring opgebouwd in:
- fraudeonderzoek
- begroting van economische schade, winstderving, e.d.
- waarderen van vennootschappen in het kader van geschillen tussen aandeelhouders (uitzettingsprocedures - gedwongen overname van aandelen)
- waarderingen van handelszaken
- waarderingen in burgerlijke geschillen (nalatenschappen, vereffening van huwelijks-gemeenschap, homologatie van daden van beheer van goederen van minderjarigen, enz.)
- controle van afrekeningen tussen handelspartners, agenten en vertegenwoordigers.
Bureau Piet H. Vermeeren kan u dus bijstaan als deskundig raadgever, in het kader van:
- een gerechtelijke expertise;
- de overname of overdracht van uw onderneming;
- het inschatten van de opportuniteit van een eventuele gerechtelijke procedure;
- acties in het kader van de wet op de continuïteit van ondernemingen (W.C.O.);
- enz.
In burgerlijke of commerciële geschillen voor de rechtbank kunnen partijen overeenkomen om zelf een deskundige aan te duiden. In dat geval kunt u ons kantoor als deskundige aan uw tegenpartij voorstellen.
Indien partijen kiezen hun geschil te onderwerpen aan arbitrage kunnen zij overeenkomen dat ons advies als deskundige zal gelden als definitieve uitspraak. Partijen kunnen een arbiter opleggen om rekening te houden met bepaalde specifieke wensen van partijen (zoals familiale belangen) of om bij voorrang een regeling in der minne na te streven. Dat meer dan de helft van de betwistingen over waardering van vennootschappen door ons kantoor met een min-nelijke regeling afgesloten worden, is volgens ons het bewijs dat wij waarderingsmethodes aanwenden waarbij de theoretische verantwoording samengaat met zin voor realiteit.
|
Lid van ABEX (Associatie van Belgische experten) |
|
Lid van K.G.S.O. (Belgische Kamer van Deskundigen gelast met Gerechtelijke en Scheidsrechterlijke Opdrachten) |
|
Lid van het Instituut Forensische Auditoren |
Boekhouding en financiële rapportering bij de lokale besturen
Bureau Piet H. Vermeeren staat lokale besturen bij voor hun boekhouding en financiële rapportering. Het kantoor heeft expertise op vlak van financiële, administratieve en boekhoudkundige en administratieve organisatie van non-profit organisaties en openbare instellingen zoals M.P.I.'s, sociale werkplaatsen, culturele instellingen, organisaties voor ontwikkelingssamenwerking.
Het Boekhoudzakboekje voor de lokale besturen (voorheen: “O.C.M.W.- zakboekje Boekhouding - Administratie – Controle”) werd opgesteld, en wordt jaarlijks herwerkt, door medewerkers van Bureau Piet H. Vermeeren.
Hieronder vermelden we een aantal aspecten waarvoor wij een bijdrage tot oplossing kunnen leveren, zowel voor wat betreft het geheel als voor wat betreft een onderdeel ervan.
1. Situering
Sinds 1 januari 2014 trad het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, OCMW's en provincies (Besluit van 25 juni 2010) definitief in werking voor alle lokale besturen in Vlaanderen.
Het besluit streeft naar een eenvormigheid bij de financiële verslaggeving voor alle lokale besturen (de gemeenten, OCMW's en provincies) en voor de autonome gemeente- en provinciebedrijven en verenigingen van publiek recht die afhangen van een lokaal bestuur.
Het verband tussen het gevoerde beleid en de financiële weerslag wordt duidelijker in beeld gebracht. Uit de hele cyclus moet een duurzaam financieel evenwicht blijken. Er gelden tal van begrippen en waarderingsregels en de lokale besturen hebben en grotere verantwoordelijkheid m.b.t. de organisatie van de interne controle.
2. Planning en Budgettering
Het besluit van 25 juni 2010 voorziet in een aantal rapporteringschema's die het verband tussen het gevoerde beleid en de financiële weerslag hiervan duidelijk moeten weergeven.
Het meerjarenplan en de budgetten worden verder aangevuld met schema's als:
- het financiële doestellingenplan;
- de staat van het financiële evenwicht;
- het doelstellingenbudget;
- de doelstellingenrekening;
- rekeningen van een afgesloten investeringsenveloppe.
Bureau Piet H. Vermeeren kan hierbij bijstand verlenen o.m. wat betreft:
- de vertaling van het beleidsplan in een financiële nota;
- de opmaak en implementatie van de diverse rapporteringschema's.
3. Boekhouding en financieel beheer
Bureau Piet H. Vermeeren kan bijstand verlenen bij:
- uitwerking van de waarderingsregels voor de diverse activa. De regelgeving voorziet in een ingrijpende aanpassing van de waarderingsregels voor de materiële en financiële vaste activa;
- uitwerking van een rekeningenstelsel op maat;
- periodieke controles van de boekhouding met bijsturing;
- opmaak van de jaarrekening in de ruime zin van het woord: beleidsnota, financiële nota en de samenvatting van de algemene rekeningen (balans en resultatenrekening);
- opmaak van de exploitatierekening per beleidsdomein;
- jaarlijkse controle van boekhouding;
- voorstelling en toelichting van de financiële rapportering aan de raadsleden;
- ondersteuning bij de dagelijkse uitvoering van het budgethouderschap;
- afstemming van de boekhoudcyclus van het OCMW met deze van haar activiteitencentra die vallen onder een andere boekhoudkundige regelgeving (kinderdagverblijven, ziekenhuizen, sociale werkplaatsen).
4. Intern toezicht en controle
De betekenis van een afdoende interne controle zal verder worden versterkt. De nieuwe regeling schaft een aantal procedures af (zoals de kascontrole en de eindrekening bij de financieel beheerder) maar legt aan de lokale besturen wel de verplichting op om passende interne controlemaatregelen te voorzien. De bepalingen m.b.t. externe auditcommissie werden geschrapt, maar de Vlaamse regering kondigt wel een nieuwe vorm van externe controle aan die vooral zal gericht zijn op de beoordeling van het interne controlesysteem.
Bureau Piet H. Vermeeren kan bijstand verlenen bij:
- het zoeken naar mogelijkheden ter verhoging van de efficiency;
- de controle op de wettelijkheid en de regelmatigheid van de uitgaven;
- de opvolging en bijsturing van de interne procedures en toewijzing van bevoegdheden;
- de controle van de inventaris met de fysieke aanwezigheid van de bezittingen;
- de uitwerking van interne controleprogramma's;
- de voorbereiding van de financiële audit.
Opvolging compliance bij financiële instellingen
Financiële instellingen onder prudentieel toezicht dienen te beschikken over een passende en onafhankelijke compliancefunctie.
In grote lijnen is de compliancefunctie een onafhankelijke functie binnen de financiële instelling, gericht op de naleving van de regels die verband houden met enerzijds de integriteit van de activiteiten van de instelling en anderzijds de beheersing van het compliance-risico van de instelling.
Het compliance-risico is het risico dat een instelling en/of haar medewerker(s) gerechtelijk, administratief of reglementair worden gesanctioneerd wegens het niet naleven van de wettelijke en reglementaire integriteits- en gedragsregels, met een verlies van reputatie en mogelijke financiële schade tot gevolg. Dit verlies van reputatie kan ook het gevolg zijn van het niet-naleven van het intern beleid ter zake en van de eigen waarden en gedragsregels met betrekking tot de integriteit van de activiteiten van de instelling. Een reputatieverlies leidt tot een aantasting van de geloofwaardigheid van de instelling en haar medewerkers. Geloofwaardigheid is de basis om actief te kunnen en mogen zijn in de financiële sector.
De FSMA hanteert een aantal principes aan de hand waarvan zij in het kader van hun toezicht de passende werking en organisatie van de compliancefunctie beoordelen (zie o.m. Circulaire FSMA-2012-21 dd. 4/12/2012). Deze principes zijn van toepassing op de volgende instellingen:
- kredietinstellingen;
- beursvennootschappen;
- betalingsinstellingen;
- instellingen voor elektronisch geld;
- vereffeningsinstellingen en met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen;
- verzekeringsondernemingen;
- herverzekeringsondernemingen.
Ook de in België gevestigde bijkantoren van kredietinstellingen, beursvennootschappen, verzekeringsondernemingen en herverzekeringsondernemingen die ressorteren onder het recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER) moeten beschikken over een passende compliancefunctie.
Hoewel de verantwoordelijkheid van de instelling voor de compliance niet kan worden uitbesteed, kan voor bijstand een beroep worden gedaan op een deskundige, bijvoorbeeld wanneer de instelling niet over de nodige middelen beschikt (expertise, personeel, enz.) of, zeker belangrijk voor kleinere instellingen, om belangenconflicten te vermijden.
Bureau Piet H. Vermeeren heeft de kennis en ervaring om op te treden als deskundige voor het waarnemen van de compliancefunctie:
- een diepgaande analyse (audit) van de compliance-procedures in de instelling;
- permanente bijstand ter ondersteuning van de compliance-officer, als aanspreekpunt voor de compliance-officer;
- opmaak van documenten, verslagen, enz.
|
Erkend commissaris FSMA
|